24:00. Metten Matins
#1
#2
#3
#4
#5
06:00. Priem Prime
#1
#2
#3
#4
#5
12:00. Sext Sext
#01
#2
#3
#4
#5
14:00. Noon None
#1
#2
#3
#4
#5
17:00. Vespers
#1
#2
#3
#4
#5
Over
“Ik beschouw mijn werk als de getuigenis van een ervaring, het zijn ogenblikken van grote intensiteit. Ze zijn onderdeel, moment in de stroom van ervaringen. Het mooiste is als dat moment ook bij de beschouwer een krachtige intensiteit oproept”
De inspiratie voor 'Meditaties, de uren'.
Op zoek naar een werkvorm om 'de directe ervaring' in mijn fotografie te onderzoeken kwam ik op de getijden: vaste momenten in het kloosterleven om te mediteren, te zingen, momenten van contemplatie. De plek waar de installatie te zien zal zijn, de Grote of Michaëlskerk in Zwolle, inspireerde me bij het vinden van deze werkvorm zonder religieuze intentie. Deze werkvorm gaf me de concentratie, de focus op een tijdsmoment, om deze serie te kunnen vormgeven. Uiteindelijk heb ik vijf van de acht getijden uitgekozen op basis van het licht of de activiteit bij de kerk. Op deze vijf momenten heb ik een ronde rond de kerk gemaakt op zoek naar de directe ervaring. Soms ben ik meerdere keren teruggegaan op een getijdenuur.
De directe ervaring.
De directe ervaring is iets wat me al lang fascineert en wat ook in andere werken terug te vinden is zoals in de serie “er zijn”. Het moment tussen de waarneming en het denken, dat is in mijn visie de directe ervaring. In dat moment heeft het beeld nog geen label gekregen, zijn er nog geen gedachten over gegaan. Het is objectloos en heeft nog geen naam. Objectloos is alles wat nog geen naam heeft. Abstract zou geen goede benaming zijn aangezien er dan weer sprake is van denken, je denkt iets abstract. Binnen de fotografie, zo direct verbonden met de werkelijkheid, is dit een fascinerend gegeven. De vraag komt altijd op “wat is het, waar is het” enz. Fotografie is bij uitstek geschikt om dit te onderzoeken. Immers, fotografie gaat altijd over dat ene moment, is altijd verbonden met dat ene moment in de tijd. Fotografie is dus precies het geschikte medium om de directe gewaarwording vast te leggen. In deze serie ben ik op zoek gegaan naar die momenten. Elk van de vijf rondes leverde 5 foto's op. In totaal dus 25 foto's.
Binnen mijn werk gaat het gegeven van de directie-ervaring een steeds grotere rol spelen. Ook in mijn tekeningen is dit aan de orde. Fotografie en tekenen groeien steeds dichter naar elkaar toe.
Video
Inspiratie | Inspiration
Impressie | Impression